magazin

Lampa Bourgie

Desetiletá ikona ztělesňuje buržoazní žánr v „lidovém“ materiálu umělé hmoty.

Tuto sezónu uplynulo přesně deset let, odkdy Ferruccio Laviani, představitel mladší generace italských designérů, vytvořil ikonickou stolní lampu.

Jako dvorní návrhář plastového impéria Kartell ji pod výmluvným názvem Bourgie uvedl v oddělení jeho hračkářský rozveselení lamp.

I světelná „buržujka“ je tak trochu designérskou hračkou. Vychází z dekorativního rozmaru barokní předlohy a téma „vysoké kultury“ interiérového vybavení zhmotňuje v „pokleslé“ materiálu umělé hmoty.

Vtip a ironie
Ozdobný bestseller Bourgie je výstižným příkladem nálad těch dob. Nulté roky podnikali mnohé ornamentální prostopášné v reakci na chladný high-tech či distingované tvarosloví 90. let minulého století.

Naplno to rozbalili v karnevalu forem, barev, vzorů, motivů, ale především silné dávky (dů) vtipu.

Laviani (1960) poučen postmodernou zkušeností také ironizoval na téma designérské ušlechtilosti. V případě lampy Bourgie sáhl do historie.

Její křivky odvodil ze siluet barokních svícnů, ale interpretoval jejich jazykem současného designu – vylisuje jejich z transparentního plastu (polykarbonátu). Právě remix všedního materiálu s výjimečností stylistické citace dodává výsledku estetické napětí.

aureola luxusu
Na to, aby se nějaký interiérový objekt stal ikonou, nestačí jen promyšlený autorský koncept, ve kterém se zrcadlí duch doby. Významnou, možná mnohem důležitější roli sehrává účelnost. V případě lampy Bourgie jde o jednoduchý úkol. V prostoru má zářit svou suverénní krásou, a k tomu tlumeným světlem.

Laviani dosáhl jiskřivý účinek osvětlení použitím čirého průhledného plastu na konstrukci i na vroubkovaném stínítku. Světlo se po něm klouže, zrcadlí a lomí v tisících paprsků.

Výsledkem je příjemná záře, která umocňuje přepychový image svítidla. Jakoby mu to nestačilo, později doplnil ještě luxusnější variace – lampy v strhující elegantní černé barvě či v metalických tónech zlata nebo stříbra.

dvojnásobná oslava
Desáté narozeniny plastové krásky Bourgie se překrývají s dalším výročím. Společnost Kartell slaví 65 let úspěšného umělohmotného byznysu.

Dnes reprezentuje to nejlepší, co design „Made in Italy“ dělá takovým výjimečným: vůli invence, pronikavou tradici řemeslného mistrovství i vytříbenou stylistickou obratnost.

Kartell založil v roce 1949 – na úsvitu exploze plastového průmyslu – chemický inženýr Giulio Castelli. Původně měl v úmyslu vyrábět produkty pro automobilový průmysl, laboratorní výbavu a doplňky do domácnosti v té době z průkopnického materiálu – umělé hmoty.

Úsilí důmyslně aplikovat vyspělé materiálově-technologická řešení v každodenních předmětech si Kartell uchoval dodnes. Díky tomu proměnil zmíněnou „banální“ umělou hmotu na výjimečnou materii hodnou tvůrčího zaujetí vizionářských designérů.

PR články

Must Read

Related Articles